Impact Zichtbaar Maken

Impact Zichtbaar Maken

Jij gaat voor maatschappelijk impact, maar stoeit met hoe je dit zichtbaar kunt maken? Verantwoorden op het niveau van activiteiten is niet meer voldoende. Niet voor opdrachtgevers of subsidieverstrekkers maar ook niet voor collega's, klanten, bewoners, cliënten, studenten of patiënten. Jij wilt met de stappen die je met je team zet niet enkel zichtbaar maken welke resultaten je oplevert maar ook welke effecten het oplevert. Het kan! IMPAKT heeft hiervoor het IMPAKTwiel ontwikkeld.


Deze werkwijze maakt het mogelijk om in 3 stappen een plan te maken hoe je de impact van jouw veranderopgave zichtbaar maakt. Samen met het veranderteam en relevante stakeholders gaan we aan de slag om met elkaar om de gewenste impact te bepalen en een plan te maken hoe deze zichtbaar te maken.  Vraag vooral een vrijblijvend gesprek aan zodat we samen kunnen kijken wat het beste aansluit bij jouw behoefte.

whitepaper impact zichtbaar maken

Impactdoel formuleren


Vanuit diverse perspectieven gaan we op zoek naar de gezamenlijke bedoeling. Wat is het maatschappelijk doel waar je aan bij wilt dragen en welk impactdoel staat hierin centraal.

Effecten en Resultaten


Je ontdekt met behulp van het IMPAKTwiel welke effecten en resulaten gaan bijdragen aan het impactdoel. Deze maak je inzichtelijk in 6 dimensies. Lees hieronder meer over het IMPAKTwiel.

Verhalen & Verbeelding

 

Je gaat op zoek naar verhalen en belevingen om de gemaakte impact zichtbaar te maken. Hiervoor wordt de Most Significant Change methode (MSC) gebruikt. Dit is een narratieve impact methode.

IMPAKTWIEL

Het IMPAKTwiel is een handzame en praktische uitwerking van de Theory of Change en het zes kapitalen model van het IIRC. Stap 1 is om samen met je shareholders het impactdoel teformuleren. In stap 2 breng je vanuit de perspectieven van al je stakeholders de gewenste effecten en resulaten in kaart die je helpen om je impactdoel te realiseren. Dit doe je aan de hand van zes dimensies verdeeld in people, planet en prosperity.


  1. Sociale Waarde
  2. Menselijke Waarde
  3. Natuurlijke Waarde
  4. Intellectuele Waarde
  5. Financiële Waarde
  6. Materiële Waarde


Tot slot ga je in stap 3 aan de slag met het identificeren welke kwantitatieve en kwalitatieve data de gewenste impact zichtbaar maakt.

Meer weten? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Contact

Share by: